Ihmisen filosofia

Joka kolmas torstai alk. 16.9. klo.17.30-19.30

– tiedostamaton ja tietoinen länsimaisessa filosofiassa

Ihmisen filosofia kurssilla käsitellään syksyn 2021 aikana, mitä on tiedostamaton/tietoinen tajunta länsimaisessa filosofiassa. Kurssilla seurataan aihetta von Wrightin ehdotuksen mukaisesti Aristoteleesta alkaen ainakin Descartesin, Leibnizin, Kantin kautta suomalaisiin filosofeihin Eino Kailaan, Lauri Rauhalaan ja päädytään von Wrightin ihmiskäsitykseen, joka koostuu sielusta, aivoista ja käyttäytymisestä.

Yleisesti ”tiedostamattoman” (Das Unbewusste) käsite liitetään Freudiin, mutta esimerkiksi Lauri Rauhala osoittaa ”tiedostamattoman” tulleen Freudin käsitteistöön Leibniziltä. Georg Henrik von Wright puolestaan katsoo ”tietoisuuden” käsitteen syntyneen Aristoteleen/Descartesin filosofioista.

Kurssin opettaa filosofi FM Heikki Vuorila.

Ilmoittautuminen Ihmisen filosofia -kurssille viimeistään 5.9.2021

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Kurssin ohjelma

10 oppituntia

5 torstai-iltaa klo 17.30-19.30 noin kolmen viikon välein

16.9., 7.10., 28.10., 18.11., ja 9.12. klo 17.30-19.30

Opetus Zoom-alustalla. Opettaja toimittaa liittymisohjeet ja Kriittisen korkeakoulun toimisto neuvoo alustan käytössä. Osallistuja tarvitsee vain tietokoneen tai vastaavan älylaitteen.