Kriittinen ajattelun taito -kurssi

28.2.-3.4.2024

Miksi ajattelu – varsinkin hyvä ajattelu – on niin vaikeaa? On kuitenkin kaikkea muuta kuin selvää, miten ihmisen kuuluisi ajatella. Mitä on hyvä ajattelu? Mistä se muodostuu ja miten sitä on tutkittu?

Kriittinen ajattelun taito -kurssilla perehdytään ajattelun mahdollisten harha-askelten syihin, seurauksiin sekä niiden hallinnan välineisiin. Toisaalta pohdimme, milloin harhalta vaikuttava saattaakin olla hyödyllinen asia. Kurssi nojaa käyttäytymistieteisiin, retoriseen viestintään, kriittisen ajattelun traditioihin sekä aivotutkimukseen.

Kurssiin sisältyy kuusi luento- ja harjoituskertaa sekä vertaisarvioitavat kotitehtävät. Kurssi tarjoaa mahdollisuuden oppia ajattelun taitoja sekä oivaltamaan uutta yhdessä muiden kurssilaisten kanssa. Kurssi ei edellytä aiempia opintoja.

Kurssia opettaa filosofian opettaja sekä väitöskirjatutkija, Kriittisen korkeakoulun Puhujakoulun vastaava opettaja Severi Hämäri. Hämäri on filosofian praktikko, jonka keskustelevaa otetta opetukseen on kehuttu laveasti.

“Suosittelen lämpimästi Puhujakoulua ja muita Hämärin kursseja kaikille, jotka haluavat oppia puhumaan, vaikuttamaan, ajattelemaan ja ymmärtämään aiempaa paremmin.”

– Johannes Niemeläinen, taloustoimittaja

Kuusi tapaamista keskiviikkoisin. Opetuksen kesto tapaamisten aikana 3 oppituntia mukaan lukien 15 min kahvitauko.

Kriittinen ajattelun taito -kurssin ohjelma

1. Johdanto kurssi. 28.2.2024 Tapaamiskerralla perehdytään kurssin kokonaisuuteen ja tehdään harjoituksia. Opitaan, miten tunteet toisaalta ohjaavat harhaan, mutta myös toisinaan jopa parantavat ajattelua.
  2. Vinoumat ja peukalosäännöt. 6.3.2024 Tapaamisessa perehdytään, mitä ajattelun vinoumat ovat, miksi meillä niitä on, ja miten ne liittyvät tunteisiin sekä erilaisiin ajattelun oikopolkuihin eli peukalosääntöihin. Tavoitteena on oppia hyötymään vinoumista ilman, että antaa niiden johtaa itseään ansaan.
  3. Vinoumat ja peukalosäännöt II. 13.3.2024 Tällä kerralla perehdytään ajattelun vinoumien tutkimukseen ja ns. ajattelun “töytäisyyn” (“nudge”), jolla pyritään saamaan kansalaiset itse valitsemaan itsensä kannalta parempi vaihtoehto. Pohditaan yksilön vapautta ja ihmisten ohjailun eettisiä ongelmia. Harjoituksissa suunnitellaan itselleen sopivia “töytäisyjä”.
  4. Logiikka, logiikka vai logiikka? 20.3.2024 -kerralla perehdytään siihen, mitä moderni logiikka on ja ei ole. Tutustutaan argumentaatioteoriaan ja epämuodolliseen logiikkaan sekä opitaan rakastamaan hidasta ajattelua. Harjoituksia näistä kaikista.
  5. Kuuntelu, lukeminen ja tulkinta. 27.3.2024 Toiseksi viimeisellä tapaamiskerralla perehdytään välineisiin tunnistaa epämääräistä ajattelua toisten puheissa ja kirjoituksissa. Perehdytään myös empatian toimintaan ihmisen ajattelussa sekä mielenteoriassa: kyvyssä hahmottaa toisten ihmisten toimintaa, ajattelua ja motiiveja. Harjoituksia tekstin lukemisessa ja kuuntelussa.
  6. Oman ajattelun petraaminen. 3.4.2024 Kuinka oppia paremmaksi argumentoijaksi, kuinka parantaa itsetarkkailukykyä sekä omia tunnetaitoja. Harjoituksia oman ajattelun ja tunnetilojen seuraamiseksi sekä lisää harjoituksia empatian kehittämiseksi. Kurssin yhteenveto.

Aika: Keskiviikkoisin 28.2.-3.4.2024, klo 17:30-20:00
Paikka: Kriittisen korkeakoulun tilat Tekstin talolla, Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki
Hinta: 150€
Ilmoittautuminen viimeistään 14.2.2024.
Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 14.2.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alakamista.

Tervetuloa mukaan!