Draaman sparrauspalvelu

Työstätkö elokuva-, sarja-, näytelmä- tai jotakin muuta draamallista käsikirjoitusta? Tarvitsetko tukea aloittamiseen, kehittelyyn tai viimeistelyyn? Tarvitsetko neuvoja yksittäisen pulman parissa, vai kaipaisitko pidempiaikaista sparrauskumppania? Kriittisellä korkeakoululla sinua auttaa käsikirjoituskurssiemme opettaja Petri Hakkarainen (TaM, Elokuvaohjaaja, luennoitsija, käsikirjoittaja, laulaja-lauluntekijä, kirjailija).

Käsikirjoitusmateriaalin neuvonta, seuranta- ja tutorointisessiot ovat avoinna kaikille: sekä ammattilaisille että harrastajakirjoittajille, jotka haluavat tukea ja uutta näkemystä omaan projektiinsa. Yhdessä voimme suunnitella ohjelman, joka sopii projektillesi parhaiten. Käsikirjoitusvaihe on rahallisesti edullinen vaihe varsinaiseen tuotantoon verrattuna, joten siihen kannattaa panostaa.

Tapaamiset pidetään toiveiden mukaan joko kasvokkain tai etänä Zoomin välityksellä.

Palvelun hinnoittelussa otetaan huomioon se, onko projekti ammattimainen (tuotantoyhtiö, valmis kehityssopimus, TV- osasopimus, tms.) vai onko se amatööripohjainen (ei selkeää myynti- tai toteutussuunnitelmaa).

Lisätiedot ja tilaus: info@kriittinenkorkeakoulu.fi, p. 040 552 5959.


Sparrauspaketti

Onko sinulla jo jonkin verran tekstiä valmiina? Sparrauspaketti antaa ratkaisut käsikirjoitushaasteisiisi ja hyvät valmiudet käsikirjoituksesi jatkokehittelyyn. Sparrauspaketti pitää sisällään seuraavat osiot:

Osio 1: Startti

Sparraus aloitetaan 1-1,5 h mittaisella Zoom-palaverilla, jossa käsikirjoittaja avaa käsikirjoitusvalmentajalle käsikirjoituksensa lähtökohdat, tavoitteet ja ideat. Starttisession jälkeen käsikirjoittaja lähettää käsikirjoituksensa valmentajalle.

Osio 2: Käsikirjoituksen kommentointi ja kehitysehdotukset

Käsikirjoitusvalmentaja lukee käsikirjoituksen läpi (tyylilaji, keinot, rytmi, päähenkilön uskottavuus, juonen kulku yms.) ja kommentoi sen käsikirjoittajalle sähköpostitse.

Osio 3: Päätöskeskustelu

Päätöskeskustelu kestää 1-1,5 h ja se toteutetaan Zoom-palaverina. Palaverissa keskustellaan tarkemmin käsikirjoituksen eteenpäin viemisestä ja käsikirjoittaja voi vielä kysellä valmentajalta palautetta mahdollisiin uusiin ideoihin.

Mikäli haluat vielä päätöskeskustelun jälkeen lähettää käsikirjoituksen valmentajalle uusille kommentointikierroksille, sovi uusista kommentointikierroksista erikseen ja pyydä työmäärästä arvio valmentajalta. Kommentointikierroksista laskutetaan tuntiperustaisesti.

2. Vapaa-sparri

Sparrauksessa testailet ja juttelet ideoistasi ja haasteistasi ohjaajan kanssa yhden tai useamman kerran haluamasi ajan. Voit hakeutua neuvontaan myös yhden yksittäisen haasteen kanssa. Vapaa-sparria voi hyödyntää tuntiperustaisesti myös käsikirjoituksen kommentoinnissa (kts. sparrauspaketin viimeinen kohta). Minimiaika 2h.

3. Co Writing

Ohjaaja ja kirjoittaja lähtevät yhdessä kehittämään käsikirjoitusta. Tällöin kirjoittajalla on selkeä tavoite ja ohjaaja osallistuu ammattilaisena koko käsikirjoituksen tekoon luovana henkilönä. Prosessi edellyttää sitten myös prosentuaalista sopimusta (jaettu tekijänoikeussopimus) mahdollisesta lopputuloksesta, sen myynnistä ja sen käytöstä. Hinnoittelu riippuu tästä sopimuksesta ja työn laajuudesta.

Palvelun hinnoittelussa otetaan huomioon se, onko projekti ammattimainen (tuotantoyhtiö, valmis kehityssopimus, TV- osasopimus, tms.) vai onko se amatööripohjainen (ei selkeää myynti- tai toteutussuunnitelmaa).


bty

Petri Hakkarainen, elokuvaohjaaja

Petri Hakkarainen (aka Pete Europa) on helsinkiläinen elokuvaohjaaja (TaM) ja käsikirjoittaja sekä Indie-yhtyeen laulaja/lauluntekijä. Hän on perehtynyt laajasti mytologiaan, yhteiskunnan ja ihmisen psyykkisiin sekä historiallisiin juuriin ja henkisyyteen.

Hakkarainen aloitti taiteellisen uransa tanssilla ja harjoitteli mm. jazz- ja modernia tanssia New Yorkissa. Palattuaan Suomeen hän siirtyi opiskelemaan Helsingin Yliopistoon teatteritiedettä ja kirjallisuutta. Samalla tanssiopinnot vähitellen hiipuivat ja 1980-luvun alun post punk -elämä ja kulttuuri veivät mukanaan. Hän oli mukana aloittamassa Suomen uutta Indie-klubikulttuuria ja lauloi Underground-yhtye Pinupsissa ja toimi DJ:nä. Kyllästyttyään akateemisen maailman kankeuteen hän siirtyi Taideteolliseen korkeakouluun elokuvaohjauksen linjalle.

Vuonna 1988 hän aloitti henkisen joogan tien ja teki useita matkoja Intiaan. Kiinnostus mytologiaan ja yhteiskunnan ilmiöiden psyykkisiin ja vanhempiin juuriin johti hänet myös Amerikan alkuperäisasukkaiden luokse. Matkojen seurauksena syntyi suuren dokumentin aihe, jonka osista hän toteutti kolme Amerikan alkuperäisasukkaiden henkilökuvadokumenttia: Viisauden lähteillä (1997 YLE 1). Hakkarainen on suomentanut myös Atsteekkien kansan henkisen johtajan Tlakaelin teoksen: Nahui Mitl – Neljän Nuolen Tie. Hän on osallistunut Amerikan alkuperäisväestön seremoniohin ja pitänyt itse satoja joogaan liittyviä seremonioita.

Lisätutkimukset mytologian alueella johtivat William Blake-kauteen, jonka aikana Hakkarainen käänsi Milton – ”Valaistuneen kirjan” sekä Blaken arkkityyppien ja käsitteiden selitykset ja kokosi ne kirjaksi.

Elokuvaohjaaja/ käsikirjoittajana hän on työskennellyt sekä kaupallisella- että taidepuolella. Elokuva-alan saralla hän on tehnyt yhteistyötä mm. Jari Halosen kanssa toteuttaen projektit: Halosen Harharetket ( Yle Teema-sarja, yhteiskunnalliset dokumentit) ja Väinämöisen Uusi Laulu -televisiosarja (YLE TV 1), jonka alkuperäiskäsikirjoituksen hän kirjoitti. Komedian alueella hän ohjasi ja käsikirjoitti Jussi Parviaisen Kulta-Jukkaa sekä Jukka Puotila show:ta.

Vuonna 2010 hän ohjasi ja käsikirjoitti Pete Europan nimellä kultti-art-house-dokumentin ”Timanttikoirien Vuosi 1984”. Hän on myös saanut lukuisia apuahoja, mm. Helsingin Kaupungin taideapurahan.

Draaman ja käsikirjoittamisen opetuksessa Petri Hakkarainen pyrkii luomaan tilan, jossa yksilö tulee tietoiseksi itsestään, omista mahdollisuuksistaan ja rajoituksistaan. Tämän Itseä lähtökohtana käyttävän tarkastelutavan avulla voidaan löytää uusia kerroksia, inspiraatiota sekä opitaan kyseenalaistamaan omat lähtökohdat draaman tai luovan tekstin kirjoitusprosessissa. Opetuskokonaisuudessa käsitellään draaman lainalaisuuksia ja eri teorioita, mutta pääasiallinen idea on oman aihepiirin syventämisessä sekä vapauttamisessa ja näkemyksen saamisessa sujuvaan muotoon.