Filosofiaa naisten tekemänä

Ke-iltaisin 1.3. alkaen

Usein sanotaan, että länsimaisen filosofian historia alkaa filosofi Platonista, mutta mitäköhän asiasta sanoisi Platonin äiti Periktione? Entä mitä ajattelivat sellaiset antiikin ajan naisfilosofit kuin Aspasia ja Hipparkia?

Luentokurssilla tutustutaan naispuolisiin ajattelijoihin länsimaisen ajattelun historiassa antiikin Kreikasta alkaen. Tunnetko Roomalaiset ajattelijat Julia Domnan ja Hypatia Aleksandrialaisen? Tiedätkö Hypatian traagisen kohtalon? Tunnetko Bysantin, keskiajan ja renessanssin keskeisimmät naisajattelijat? Entä mitä sanoi Ruotsin kuningatar Kristiina? Luentosarja seuraa ajattelutapojen muutosta antiikista alkaen ja päättyy sellaisiin modernin ajan keskeisiin ajattelijoihin kuin Mary Wollstonecraft.

Tervetuloa syventämään ja laajentamaan käsitystäsi länsimaisen filosofian historiasta!

Luennoitsijana Elli Akrén-Ebbe, FM (Teoreettinen filosofia ja Naistutkimus (nyk. Sukupuolentutkimus)).

Ilmoittautuminen viimeistään 16.2.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Paikka: Etänä (Zoom)

Aika: keskiviikkoiltaisin klo 17.30-19.30