Kuvataidekoulu

19.1.-3.5.2024 Kurssi on täynnä. Voit ilmoittautua jonoon.

Elina Aho-Brennan, Katse, 2022, öljy kankaalle

Tervetuloa tutkimusmatkalle kuvallisen ilmaisun, oman jäljenjättämisen ja havainnoinnin maailmaan! Keskiössä kurssilla on työskentely erilaisista havaintokohteista, kuten elävästä mallista, luonnon ja kaupunkimaiseman sekä rakennetun asetelman teemoista – peilaten työskentelyä myös taidehistoriaan ja itselle merkityksellisiin asioihin.

Tavoitteena on rohkaista opiskelijaa oman kuvallisen ilmaisun prosessin kanssa, vahvistaa itseluottamusta, etsiä itselle merkityksellistä tulokulmaa ja vahvistaa samalla taitoja, herkkyydellä ja voimalla. Millainen on kuvan emotionaalinen lataus? Mikä on itselle tärkeää kuvantekijänä? Miten luoda iloa ja vapautta kuvantekemiseen? Työskentelemme mm. muodon, värin ja viivan kanssa erilaisin taidemateriaalein. Lisäksi merkittävää on jokaisen oman uniikin kädenjäljen vahvistaminen monipuolisilla ja kokeilevilla, moniaistisilla jäljenjättämisen harjoitteilla kannustavassa ja rohkaisevassa ilmapiirissä.

Pääsääntöisesti kurssilla jokainen työskentelee omien taidemateriaalien kanssa, opettajalta saa vinkkejä sopivien materiaalien valintaan. Lisäksi kurssilla on testattavissa erilaisia materiaaleja kunkin kerran tavoitteiden mukaisesti (esimerkiksi hiiltä, ruokotikkuja ja mustetta ym.).

Mahdolliset museokäynnit opiskelija kustantaa itse.

Kurssin opettajana toimii kuvataiteilija, pitkän linjan taideopettaja Elina Aho-Brennan, joka on saanut kiitosta ohjaustyylistään. Palautteita aiemmista kursseista voi lukea Elinan portfoliosta: https://elinaaho.com/palautteita

Kuvataidekoulun tapaamiset perjantaisin 19.1.2024 alkaen klo 11-15.

12 opetuskertaa + 2 itsenäisen opiskelun kertaa (yht. 60 opetustuntia + 10 itsenäisen työskentelyn tuntia)

Ilmoittautuminen Kuvataidekouluun viimeistään 1.1.2024.

Kuvataidekoulu

Kuvataidekoulun ohjelma

Tapaamiset 19.1.2024 alkaen klo 11-15 Kriittisen korkeakoulun tiloissa  Tekstin talolla Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki.

12 kertaa + 2 itsenäisen työskentelyn kertaa

Luova piirustus ja maalaus: Monitaiteisuus ja luova mielikuvitus

-työskennellään monipuolisista lähtökohdista, sekä materiaalisin kokeiluin

19.1. Reittejä omakuvaan, materiaalikokeiluin ja taiteilijaesimerkkejä katsoen, Kriittinen korkeakoulu

26.1. Reittejä omakuvaan, virittäytyminen kehon aistimuksiin ja maalataan isoon kokoon, Krittiinen korkeakoulu

2.2. Musiikki minussa ja meissä, piirustusvierailu: Sibelius-Akatemian Global Music-osasto, HUOM. Ajankohta poikkeuksellisesti klo 9.30-13.30

9.2. Piirustusvierailu kokoelmanäyttelyssä Kiasma: Kuin kotonaan (Kodin ja kuulumisen teemat)

Ihmisen luonto

16.2. Croquis – elävä malli, materiaalikokeilussa mustetta ja kollaasia

(23.2. hiihtoloma)

1.3. Croquis – elävä malli, itsenäinen ryhmäkerta, ei opettajaa paikalla

8.3. Kokemuksellinen anatomia ja piirustus elävästä mallista, materiaalikokeilussa työskentely tummasta vaaleaan

15.3. Croquis ja liikkeen piirustus – elävä malli

22.3. Croquis ja monitaiteisuus (esim. musiikki inspiraationa, kirjoittaminen) – elävä malli

(29.3. pääsiäisloma)

Abstraktio ja tunne maisemassa, inspiraationa puutarha, esimerkiksi taiteilijat Bonnard, Kandinsky, Mitchell ja Monet

5.4. Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

12.4. Kaisaniemen Kasvitieteellinen puutarha

19.4. Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha – Itsenäisen opiskelun kerta, ei opettajaa paikalla

26.4. Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

3.5. Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Hinta:
265 euroa

Maksuun voi käyttää myös Smartumin Liikunta- ja kulttuuriseteleitä tai Smartum Saldoa.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 1.1.2024. Ilmoittautumisajan jälkeen perimme peruutuksesta 100 euroa. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

KuvataidekouluKuvataidekouluKuvataidekoulu