Kriittisen korkeakoulun esittely

Kriittinen korkeakoulu on yksityinen ja itsenäinen kurssikeskus, joka perustettiin vuonna 1968 filosofi Reijo Wileniuksen aloitteesta keskusteluilmapiirin monipuolistamiseksi. Kriittinen korkeakoulu järjestää kaikille avoimia kursseja ja koulutuksia taiteiden, filosofian ja muiden tieteiden aloilta sekä harjoittaa luento- ja julkaisutoimintaa.

Kriittinen korkeakoulu on valtion tukema ja yhdistyksen ylläpitämä koulutus- ja kulttuurikeskus sekä ajatuspaja, jota ylläpitää Kriittinen Korkeakoulu ry. Kriittinen korkeakoulu on Opintotoiminnan keskusliiton jäsen ja Opintokeskus Sivis toimii useimpien Kriittisen korkeakoulun kurssien virallisena oppilaitoksena.

Arvot

Kriittistä korkeakoulun arvoja ovat määrätietoinen sitoutumattomuus maailmankatsomuksellisiin ja poliittisiin kantoihin. Toimintaamme ohjaavat sivistys, opetuksen avoimuus ja vapaus, inhimillinen kasvu, uuden tutkiminen ja vanhan kunnioittaminen, dialogisuus, tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja yksilön kunnioittaminen ihmisenä.

Osallistuminen

Kriittisen korkeakoulun toimintaan voit osallistua osallistumalla kursseille, tapahtumiin, liittymällä jäseneksi tai lukemalla Kriittisen korkeakoulun julkaisemaa humanistista verkkojulkaisua, Katsausta. Katsaus-lehden vanhoihin numeroihin voit tutustua täällä.

Maksullisen toiminnan maksuista katetaan ensisijaisesti järjestämiseen liittyvät kulut, kuten tilavuokrat ja mahdolliset matkakulut, sekä palkkiot opettajille ja puhujille.

Kriittinen korkeakoulu järjestää myös maksutonta toimintaa, josta osaan voit tutustua Kriittisen korkeakoulun youtube-kanavalla.

Ilmoittautumisen yhteydessä kysyttävät tiedot

Kriittinen korkeakoulu on voittoa tavoittelematon yhdistys. Emme myy tai luovuta tietojasi. Tietoja käytetään vain sallimallasi tavalla asiayhteyden mukaan, esimerkiksi kurssilaisten tiedottamiseen kurssiin liittyen. Lue lisää tietosuojaselosteestamme.

Kriittisen korkeakoulun johtokunta

Puheenjohtaja Marja Sakari

Johtokunnan jäsenet

Elli Akrén-Ebbe
Heli Heikkinen
Jyrki Kiiskinen
Veli-Matti Lahti
Lea Lihavainen
Markus Neuvonen
Minna Pöllänen
Johanna Raaste
Eino Santanen

Johtokunta on vastuussa Kriittisen Korkeakoulun taloudesta ja toiminnasta. Johtokunta palkkaa toiminnajohtajan, toiminnajohtaja on vastuussa johtokunnalle.

Kriittisen toiminnanjohtajana toimi aikavälillä 2004-2022 filosofi Eero Ojanen. Ojasen jälkeen vuonna 2022 uudeksi toiminnanjohtajaksi valittiin FM, VTM Jaakko Vilja.

Humanistinen verkkojulkaisu Katsaus

Kriittisen korkeakoulun julkaiseman Katsauksen vastaavana toimittajana on toiminut vuodesta 2020 filosofi, VTM Markus Neuvonen ja toimitussihteerinä Jaakko Vilja.

Ota yhteyttä!

Voit tahtoessasi kysyä mieltä mitä vain yhteyslomakkeen kautta. Voit myös esimerkiksi kirjoittaa kurssitoiveesta tai -ideasta meille. Kuulemme mielellämme ajatuksiasi. Yhteyslomakkeeseen pääset tästä. Kiitos!

Kriittisen korkeakoulun arvot

Arvopäämäärät:

• Inhimillistä kasvua ja yksilöiden sekä yhteisöjen sivistystä
  • Maailman ymmärtämistä edistävän tiedon synnyttämistä ja kehittämistä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin
  • Ajattelun vapautta, humanististen arvojen edistämistä ja rakentavan dialogin mahdollisuutta yhteiskunnassa sekä yhteiskunnan avoimuuden tukemista
  • Erilaisten maailmankuvien keskustelevan kohtaamisen tukemista

Arvot:

• Opetuksen avoimuus ja vapaus
  • Sivistys, ennakkoluulottomuus, uuden tutkiminen ja vanhan kunnioittaminen
  • Dialogisuus ja keskustelevuus
  • Tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja yksilön kunnioittaminen ihmisenä