Valistuksen filosofinaiset – Vastauksia aikamme viheliäisiin ongelmiin?

30.10. ja 13.11.2024 (HUOM! Muuttunut ajankohta)

Kurssin ”valistuksen filosofinaisten” ajattelussa on yhdistävänä tekijänä ruumiin kautta saavutettava ymmärrys sekä suhde luontoon ja elolliseen. Onko ihminen osa luontoa ja voi parhaiten oppien luonnosta vai onko hän luonnon herra, joka kesyttää ja valjastaa luonnon tarkoitusperiinsä?”

Valistusta on perinteisesti pidetty länsimaissa nimensä mukaisesti valistumisen eli tiedon ja sivistyksen aikakautena. Valistuksesta lähtien on myös voimistunut ”mekanistinen” ihmis- ja ja luontokäsitys.

Filosofisesti ”mekanistisen” näkökulman mukaan materia on kuollutta tai/ja vailla tietoisuutta. Luonto, eläimet ja ihmisruumis ovat materiaa ja niiden toiminta on automaattista tai mekaanista. Materian ”yläpuolella” taas ovat järki ja mahdollinen sielu. Mekanistisesta näkökulmasta katsottuna luonto näyttäytyy herkästi ihmistä varten olevana hyödykkeenä.

1600-luvun vilkkaassa filosofisessa keskustelussa esitettiin myös kriittisiä tai vastakkaisia filosofioita mekanististen luonto- ja ihmiskäsitysten rinnalla. Tällaisia olivat muun muassa ajatukset universumista, jossa kaikki on elollista ja että ihminen voi saavuttaa syvempää ymmärrystä todellisuudesta tutkimalla eläinten käyttäytymistä.

Filosofian polttava kysymys oli 1600-luvulla hengen ja materian välillä. Kuinka henki ja materia, eli sielu ja ruumis, sopivat yhteen vai sopivatko ollenkaan? Filosofi René Descartesin kuuluisaksi tulleen teorian mukaan ihmistä voi verrata koneeseen kuten kelloon ja sen koneistoon. Kello vedetään ja se käy. Vedon loputtua kello on ”eloton.” Samantapainen on ihmisen elämä. Sielu tekee ruumiin eläväksi. Ilman sielua ruumis on eloton – veto hiipuu.

Luentosarja esittelee mm. Descartesia kritisoineita ajattelijoita: Böömin prinsessa Elisabeth (1618-80), Margareth Cavendish (1623-73), Anne Conway (1631-79) ja Damaris Masham (1658-1708), sekä Ruotsi-Suomen kuningatar Kristiinan (1626-1689) stoalaista ajattelua ja elämäntapaa.

Luennoitsijana kurssilla toimii Elli Akrén-Ebbe, FM (Teoreettinen filosofia ja Naistutkimus nyk. Sukupuolentutkimus) ja psykoterapeutti (VET).

Aika: 30.10. ja 13.11.2024 klo 17.30-20.00

Paikka: Kurssi toteutetaan etänä Zoom-alustalla.

Hinta: 60 €

Ilmoittautuminen kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/71022

Ilmoittautuminen viimeistään 15.10.2024.

Tervetuloa mukaan!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 15.10.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.