Kielen liike

25.9.-4.10. HUOM! Muuttunut aika

Rankaa pitkin lanteille keinuva ajatus… Miltä sanat tuntuvat? Soivatko ne sinussa? Mitkä sanat tavoittavat sinun selkärankasi?

Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan Kielen liike -kurssilla syyskuussa. Tule mukaan liikkumaan ja kirjoittamaan sanoja keholle, kehosta ja liikkeestä käsin.

Kurssilla kutsumme esiin erilaisia kielen tansseja tarkastelemalla liikkeen ja kirjoittamisen vuorovaikutusta, mielikuvia ja merkityksiä erilaisin tehtävänannoin. Tapaamisten aikana tuotetaan tekstiä liikkeeksi ja liikettä tekstiksi. Kurssilla on avoin taso, ja se sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille aikuisille.

Työskentelyn painopiste on luovassa kirjoittamisessa ja ruumiillisessa työskentelyssä. Teemme kuitenkin myös uskaliaita sukelluksia käyttämiemme käsitteiden teoreettiseen taustaan. Tekemisen lomassa keskustelemme tehtävien herättämistä kokemuksista ja jaamme toisillemme kirjoittamiamme tekstejä. Kurssin viitekehyksen muodostavat somaattiset menetelmät, luova kirjoittaminen, liiketutkimus (movement research) ja esittävä taide.

Kurssin työskentelykieli on suomi, mutta kurssin kirjoitustehtävät voi kirjoittaa haluamallaan kielellä. Ennen kurssin aloitusta ja tapaamiskertojen välillä on muutamia lyhyitä lukutehtäviä.

Kurssin opettajat:

Soili Huhtakallio

Soili Huhtakallio on koreografi ja esiintyjä (tanssit. maist; Uniarts Helsinki). Keskeistä hänen taiteessaan ovat kuuntelemisen menetelmät ja eetos, joissa kuuntelu ymmärretään auditiivisen kuulokokemuksen lisäksi myös virittäytymisenä siihen, mitä on läsnä itsessä, toisissa ja ympäristössä. soilihuhtakallio.com

Katariina Tavi (Kuva: Juhani Haukka)

Katriina Tavi on vuonna 2017 tanssitaiteen maisteriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta valmistunut esiintyjä ja tanssitaiteilija, joka työskentelee monialaisesti- ja muotoisesti näyttämötaiteiden parissa. Häntä kiinnostaa ruumiin kerroksellisuus, aika sekä sanattomuuden ja sanojen mahdollisuudet tanssissa.

Tapaamiset ke ja pe aikavälillä 25.9.-4.10.2024 klo 18-20.

ke 25.9.
pe 27.9.
ke 2.10.
pe 4.10.

Ilmoittautumistiedot

Aika: 25.9.-4.10.2024 klo 18-20

Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka 4. krs., Tekstin talo, Lintulahdenkatu 3, Helsinki

Hinta: 150,00 €

Ilmoittaudu kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69520

Ilmoittautumiset viimeistään 15.9.2024.

Tervetuloa!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Jos peruutus tehdään myöhemmin, perimme 50% kurssimaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.